Menu

Hij houdt de karavaan van de Ronde van de Achterhoek in beweging

Hij houdt de karavaan van de Ronde van de Achterhoek in beweging

Een interview met Hans Mennings

Het lijkt nu nog wel een ver-van-de-bed-show als we het over wielerkoersen hebben. Renners in korte broek, gebruinde en gespierde benen en toeschouwers met zonnebrillen op. We kijken uit naar het komende wielerseizoen en dan vooral naar de koers door onze prachtige Achterhoek. Op één van de mooiste fietsplekken in onze Achterhoek, Montferland, spreek ik af met Hans Mennings. Hans is verantwoordelijk voor de gehele karavaan tijdens de Ronde van de Achterhoek. Alles wat dus rijdt tijdens de koers. Maar wat is dat alles dan? Wie en wat rijdt er mee? En, wat komt er bij kijken voordat het koers is?

Sinds wanneer doe je dit?

“Drie jaar geleden ben ik gevraagd om mee te denken. Afgelopen jaar was het voor het eerst dat ik daadwerkelijk invulling hier aan gaf”.

Uit hoeveel wagens bestaat karavaan? En wat rijdt er dan mee?

Als je uitgaat van 25 ploegen die afgelopen jaar deelnamen aan de Ronde van de Achterhoek, kom je al snel op 40 wagens. Dit zijn alle wagens die tussen de eerste en laatste politiemotor in beweging komen. Hierbij moet je denken aan de voorrij-/ geluidswagen, commando auto van de politie, jury auto’s, medische dienst (Sportdokters.nl), materiaalwagens en de bezemwagens. De persmotoren/ -wagens en gastenwagens nog niet meegerekend. Want ook die kunnen mee in de karavaan.

En dan hebben we het nog niet over de motoren van de politie en begeleiding. Er rijden maar liefst 25 politie motoren mee en daarnaast nog extra motoren verkeersregelaars. In totaal waren dat er ca 100 motoren in en buiten de koers. Deze motoren zijn hard nodig om het gehele parcours veilig van A naar B te rijden. Zij zetten tijdig wegen dicht en beveiligen obstakels, zoals rotondes en middenbermen.

“Veiligheid is altijd uitgangspunt!”

Wat regel jij?

Er zitten veel uren in de voorbereiding. Maar zegt Hans lachend: “Hobby kost tijd.! Ik organiseer de medische dienst, voorrij-wagen, bezemwagens en jury auto’s en de chauffeurs hiervoor en ook regel ik dat de lokale dealer de auto’s tijdig beschikbaar stelt voor die dag.”.

Ook afgelopen jaar was  dat weer Volvo Dealer Harrie Arendsen. “We zijn heel blij en trots hierop . Dit jaar hebben zij maar liefst 13 auto’s beschikbaar gesteld. Echt alles wordt uit de kast getrokken door Harrie Arendsen om die dag van de koers zo goed mogelijk te faciliteren. Het is een geweldige mobiliteitspartner!”

 

 

Merendeel van de wagens is voorzien van open dak. De reden hiervan is dat de jury uit het dak moeten kunnen kijken om overzicht over de karavaan te hebben. In alle jurywagens wordt communicatiemateriaal ingebouwd. Deze wordt voor die dag beschikbaar gesteld door de KNWU. Er zijn twee kanalen. Het jurykanaal waarop de jury onderling communiceert met organisatie, wedstrijdleider, koersdirecteur, commandoauto politie en medische dienst en het toerkanaal waar alle volgers in de karavaan en iedereen aan het parcours op mee kan luisteren.

Ook was dit jaar voor het eerst de beschikking over twee bezemwagens van Gergotal uit Ulft en Mainfreight uit ‘s Heerenberg. Ook met hun ondersteuning zijn we blij en trots! Hiermee laten we naar de ploegen maar ook de UCI en KNWU zien dat we het goed voor elkaar hebben. Op het moment dat je er gebruik van moet maken, heb je namelijk altijd nog 1 bezemwagen in koers.

Daarnaast was het afgelopen jaar  voor het eerst dat we een reserve auto hadden voor de jury. Deze ervaring heeft Hans meegenomen uit het NK Montferland 2017. Deze reserve auto wordt volledig ingericht als juryauto. Op die manier hebben we altijd een back-up! Afgelopen koers kwam er bijvoorbeeld een jury wagen met pech te staan. Die had storing in de communicatie apparatuur. Hans heeft zijn auto omgewisseld met de betreffende  jury wagen waardoor de koers door kon gaan. Via het jurykanaal spraken ze af voor een wisselpunt. Snel spullen eruit, overstappen en weer door. Niet standaard dat dit gebeurt. Maar wel goed. De koers kan op deze manier onverstoord door gaan.

Kan ik zomaar chauffeur zijn van een jurywagen?

Nee! De chauffeur mag niet zomaar iemand met een rijbewijs zijn, blijkt. Voorwaarde is namelijk dat alle chauffeurs een licentie hebben. Dit is een vereiste omdat het een internationale UCI koers is. Overigens heeft het zijn voorkeur altijd chauffeurs in te zetten met een licentie! Deze licentie is een soort rijbewijs die je kan behalen bij de KNWU. Hiervoor moet je dus een cursus volgen. Uiteraard is het belangrijk dat je vervolgens uren gaat maken, dat je ervaring in diverse koersen op doet. Want de hectiek in de koers is alom!

Het is voor de chauffeurs van belang dat ze de koers kunnen lezen, dat ze weten wat er kan gebeuren, hierop anticiperen  en niet hoeven te wachten op de besluiten van de jury. Hans is zelf ook al 25 jaar chauffeur op jurywagens. Hij heeft diverse koersen mee gemaakt, zoals Ster ZLM koers door Brabant, Limburg en België, Grote prijs Wieler Revue, Dwars door Gendringen-Anholt, Omloop Gelders Eiland, NK Montferland, Ronde van Midden Brabant, Omloop der Kempen, Omloop van de Houtse Linies, Midden Brabant Poort Omloop en de Omloop Hil en Moer. Hierdoor is zijn netwerk erg groot en kan hij hierdoor voldoende gemotiveerde vrijwillige chauffeurs organiseren.

“De hectiek in de koers is alom!”

Dit jaar voor het eerst medische ondersteuning van Sportdokters.nl. Vertel hier eens wat meer over

“Als je de stap naar internationaal niveau wil maken moet je ook een stap in de medische ondersteuning maken. Als je kijkt naar de inrichting van het Nederlandse wegennet, barst het van rotondes, obstakels en drempels. Medische begeleiding is dan echt noodzakelijk. Ik heb op mijn strepen gestaan om dit afgelopen jaar zo te organiseren. Ik ben er erg blij mee!”

Dat was hiervoor namelijk anders geregeld. Er reed uiteraard wel altijd EHBO met bv. een huisarts mee. Laat duidelijk zijn dat EHBO-ers heel veel goed werk doen! Dit jaar is ingezet op de begeleiding van Sportdokters.nl. Dit zijn professionals in het dagelijks leven zoals Eerste Hulp artsen en trauma artsen. Bij valpartijen kunnen ze á la minute helpen en ze hebben ervaring met trauma’s. De eerste 30 seconden na een valpartij zijn van groot belang. Vooral bij deze snelheden van de renners die zo  55-60km per uur rijden. Als ze erop klappen, kan het goed mis gaan.

 “Je bent het visitekaartje voor de ploegen”

Met deze ondersteuning laten we zien dat we voor veiligheid gaan. Je bent het visitekaartje voor de ploegen. Dit mag nooit mis gaan door hierop te bezuinigen!

Wat is de mooiste positie in karavaan?

Direct antwoordt Hans vol enthousiasme: “Jury 3! Dit is de meest wendbare auto maar ook de meest complexe omdat deze op de plek rijdt die ook de positie van de wedstrijdleider kan innemen. Als er ontwikkelingen zijn in koers, komt er beweging in de jury wagens. In jurywagen 3 heb je de ploegleiders voor je en achter je. Hierdoor krijg je het spel mee van de ploegleiders onderling. Het is als het ware een wedstrijd in een wedstrijd. Als je niks doet, zit je zo achter de bezemwagen”.

Wat is er nog meer?

Ook rijden er neutrale materiaal wagens mee. Dit jaar van NHT Vision uit Belgie. Elke ploeg wordt primair ondersteund door zijn eigen ploegleider. Lukt dat niet dan komen de neutrale materiaalwagens in actie. Wanneer er een kopgroep in de koers ontstaat wordt altijd eerst een neutrale materiaalwagen of motard meegestuurd om de renners technisch te ondersteunen. Als de renner valt, wiel kapot is, wordt hij dus altijd geholpen en kan hij weer door. Elke renner wordt geholpen. Afhankelijk van voorsprong van de kopgroep wordt door de jury bepaalt of de ploegleider naar voren kan en mag om zijn renner(s) te ondersteunen.

Zijn er ook nog verkeersregels?

“Ja zeker! De karavaan blijft altijd rechts van de weg. Dit klinkt heel logisch maar toch lijkt het in de koers alsof iedereen kriskras rijdt”. Door rechts te houden, kan er links gepasseerd worden. Om die reden zit bijv. de mecanicien in een ploegleidersauto  altijd rechts achter in de auto en kan altijd die kant uitstappen om een renner met pech te helpen zonder de karavaan te hinderen. Wel zo veilig!

 

“Bij de koers hoort de voelbare passie met al die motoren, geluid en de geur van massage olie van de renners die voorbij zoeven”

 

Hoe zie jij de editie van volgend jaar?

“Ik hoop op dezelfde wedstrijd, van dezelfde kwaliteit en service. Naar de toekomst toe hoop ik wellicht op een nog “hoger” niveau met bv meer side events vanuit gemeenten en leuke initiatieven vanuit de bevolking. Hierdoor komt er meer cachet aan de koers als je bijvoorbeeld de dorpen en stadjes doorkruist. De Giro-Gelderland 2016 is hier een mooi voorbeeld van. Ik had het geluk hierbij betrokken te zijn en van mijn hobby tijdelijk mijn werk te kunnen maken. Bij de koers hoort de voelbare passie met al die motoren, geluid en de geur van massage olie van de renners die voorbij zoeven”.

 

We kletsen nog even na over onze eigen fietservaringen. Het is heerlijk om met een gepassioneerd wielrenner aan tafel te zitten. Hans vertelt over zijn recreanten wedstrijden van “vroeger”, dat hij door gezondheidsredenen niet verder is gekomen, helaas! Hij fietst gelukkig nog steeds. Hij geniet van zijn onlangs aangeschafte gravelbike en benadrukt nog maar eens wat een walhalla de Achterhoek voor gravelbikers is. Daar ben ik natuurlijk gruwelijk trots op!!